naarguatemalaenbelize.reismee.nl

2e week Guatemala

Flores, Lanquin, Semuc en Champey!!

Na een paar uurtjes in de bus zijn we aangekomen in Flores. De reis ging prima. We moesten net buiten de Zoo wachten tot eer een bus voorbij komt. Het is altijd afwachten hoe laat ongeveer.... Ze rijden wel strict elk uur, dus je hoeft minimaal een uur te wachten. Flores is een schiereiland bij een meer iets noordelijker dan het midden van het land. Op zo'n anderhalf uur rijden zijn de tempels van Tikal. (Maya tempels) Zie de foto's. Supermooi. We hebben nogal wat tempels gezien zo hier en daar zoals Machu pichu, Angkor Wat en Bagan, deze komt er bij in het rijtje! In Flores zaten we in een geweldig hostel genaamd Los Amigos. Heel veel backpackers en een zeer gezellige sfeer. We kwamen er later achter dat deze tent van een nederlander is door het patatje oorlog op de menukaart en er werd 'Doe Maar' gedraaid. We konden lekker in het meer zwemmen wat heel dichtbij ons hostel was. Het water was heerlijk warm en op een zaterdagmiddag hebben we samen met de lokale bevolking gechilld en gezwommen.

Ook zijn we naar een plekje gevaren met een lancha (kleine vissersboot) waar we met een touw in het water konden springen! Sam en ik hebben het gedaan maar Marnix vond het te eng... Daarentegen heeft hij wel weer van een hele hoge plank af gesprongen in het water! Hiervoor war ik weer te schijterig.. hahaha! We zijn eigenlijk in Flores voor de tempels van Tikal natuurlijk. Op zondag zijn we dan ook naar Tikal gegaan met de bus. We hebben een nachtje overnacht in een tent op een soort resort. Natuurlijk was er een andere tent naast ons waar een man aan het snurken was.... Een paar keer schreeuwen hielp wel. Het was bloedheet overdag dus we hebben het goed gedaan om zondag eind vd middag pas het park in te gaan en de sunset bij de tempels te gaan bekijken en op maandagochtend vroeg het park in te gaan en vroeg weer terug. We hebben zelfs twee Toekans zien vliegen!!! Dat was echt te gek! Ook waren er aapjes en een soort kleine varkentjes.

Op dinsdag door naar Lanquin en Semuc. We sliepen in Lanquin in het hostel Oasis. Op aanraden van een nederlander die we spraken in Los Amigos. Hij was organisator van reizen voor jongeren in midden amerika. Dus hij kende veel plekken en mensen. De rest van Lanquin was een groot feestparadijs met zwembaden, harde muziek en al dus ik ben hem eeuwig dankbaar! Oasis was prima. Mooi rustig en ook met een zwembad aan een rivier. Prima eten en alles goed geregeld. Semuc was prachtig, maar de weg er naar toe was een drama. Zo ongeveer anderhalf uur in een melkbus achterin over een hobbelige weg. En geloof me: Echt hobbelig! We kwamen aan en hebben eerst een uurtje gewandeld voor een prachtig uitzicht over de rivier. De moeite waard! De meiden hebben de traptreden geteld en het waren er 1285. Ze vonden het in ieder geval leuk om te tellen...

We konden diezelfde dag nog mee naar grotten en tuben (in een rubberband zitten) op de rivier, maar dat vonden we zielig voor de meiden en we hoorden dat het redelijk gevaarlijk was voor de meiden dus niet gedaan. Achteraf goede keuze ,want we hoorden later verhalen dat het echt te gevaarlijk was en niet te doen met de meiden. Goed voorgevoel dus. Op donderdag van Lanquin door naar Lake Atitlan. Dit is echt de langste reis binnen deze vakantie, maar het moest, de dag is dan toch al verpest door het reizen. Om 6 uur 's ochtends vertrokken en om 19 uur 's avonds aangekomen. Helemaal verrot. Maar dan zijn we ook wel op een supermooie plek aan het meer. Hier blijven we dan ook een week! Heerlijk! Na zoveel gereisd te hebben afgelopen week is dit een mooie rustig afsluiter van de vakantie. Een prachtig hostel waar we een mooie goede kamer hebben met badkamer en lekker warme douche. Dit meer is zo mooi omdat het omringd is door 12 vulkanen en een stuk of 10 dorpjes.

Sam en ik hebben 's middags een weefcursus gedaan bij een vrouwtje aan huis in het dorpje Santa Cruz. Heel bijzonder want zovaak kom je niet bij iemand in huis en Sam heeft er nog een mooie riem aan over gehouden. Evi was ziek op vrijdag, overgeven en diaree, dus die kon wel wat rust gebruiken. We zijn ook blij dat we hier zijn in een heel goed hostel met heel goed eten en rust! Zaterdag was ze alweer opgeknapt. Komende week hier chillen en naar marktjes in omringde dorpjes waar je alleen heen kan met de boot.

Tot volgende keer met de laatste week