naarguatemalaenbelize.reismee.nl

1week Belize

Op naar Belize!

Eerst met de boot naar Livingstone. Grensplaatsje van Guatemala. Hier een uitstempel gehaald voor in het paspoort. Het was in een klein hokje middenin een winkelstraat. Drie mannen met een polo shirt aan die zo af en toe alleen wat stempels moeten zetten. Erg grappig.... Helaas geen foto, we moeten wel een beetje voorzichtig zijn met dit soort dingen. Vanuit Livingstone door met de boot naar Punta Gorda, Belize. Prima boottocht van 3 kwartier. Vanuit Punta Gorda met de bus door naar Hopkins , een oud slavendorpje. Belize is gelijk heel anders dan Guatemala. Erg veel reggaemuziek, houten huisjes op palen en alles op z'n 11en 30st. De rit naar Hopkins ging prima, maar in Hopkins was geen kamer te krijgen vanwege het paasweekend. Na twee uur zoeken hadden we uiteindelijk toch een of ander aftands hokje gevonden en dat was wel prima voor twee nachten. In Hopkins was niet zo veel te doen en daar adverteren ze dan ook mee. Take it slow, take it Hopkins. Wel een supermooi strandje, waar we dan ook op goede vrijdag naar toe zijn geweest om vervolgens de volgende dag weer door te gaan naar een van de hoogtepunten van onze reis, nl het eilandje Caye Caulker. Maar omdat dit weer een hele lange reisdag zou betekenen, besloten we om halverwege te overnachten in een soort jungle lodge. Dit was echt heel bijzonder, we sliepen in een kamer bij een lokaal gezin, Aangezien het dus Pasen was werd daar 's avond een klein feestje gevierd. De vrouwen in de keuken en de mannen buiten aan een tafeltje met goedkope rum. Sam en Evi mochten meehelpen in de keuken om tortilla te maken en hebben daarna nog kokoswater uit een echte kokosnoot geproefd! De meiden gingen daarna met de kinderen van het gezin paaseieren verstoppen en weer zoeken. Verder was er bij de lodge een supermooi riviertje waar we lekker gezwommen hebben. De volgende dag naar Belize city om van daaruit de ferry te nemen naar Caye Caulker. Langs de kust van Belize ligt het langste barrier reef van de wereld en het water is hier ook super blauw, echt een paradijsje. Alleen dat paradijsje was op paaszondag omgetoverd tot een groot feest voor lokalen die vanuit heel Belize naar Caye Caulker waren gekomen om te zwemmen en te drinken. Best wel een cultuurschok voor ons. Gelukkig ging het grootste gedeelte weer aan het eind van de middag naar het vaste land zodat de rust weer terugkeerde op dit superrelaxte eilandje. Hier geen auto's en maar drie zandweggetjes. Het deed ons aan Ko PhiPhi denken en hebben het hier vier dagen super naar onze zin gehad. We zijn 1 dag met een catamaran weggeweest om te snorkelen. Echt geweldig, zoveel zusterhaaien heb ik nog nooit bij elkaar gezien! Sam en Evi vonden het in het begin wel spannend, maar zijn uiteindelijk ook het water ingegaan. Evi heeft zelfs een haai geaaid! Na vijf nachten was het wel mooi geweest en werd het tijd om weer richting de grens van Guatemala te gaan. Dit keer met een tussenstop bij de Belize Zoo. Het mooie van deze dierentuin is dat deze is opgericht door twee gerenommeerd Engelse filmmakers Richard en Carol Foster (National Geographic, Planet Earth, etc) die verwaarloosde dieren opvingen en hier uiteindelijk een soort dierentuin van hebben gemaakt. Deze dieren zouden geen toekomst meer hebben in de wilde natuur. We zaten in een supermooie lodge, waar Richard ons 's middags meenam naar hun huis waar hij krokodillen ging voeren. We hebben van heel dichtbij krokodillen zien eten. Verder was er een soort 'filmopname laboratorium' waar ze opnames maken van de kleinere dieren. De afgelopen maand was er een filmcrew 10 dagen geweest om opnames te maken over de meerkat voor de BBC serie Wildcats. En dat allemaal op de verjaardag van Ilse, 25 alweer. ;-) De volgende dag hebben we Belize zoo bezocht. Wat een prachtige dierentuin/opvang zeg!! Zie fotot's! Daarna weer met een lokale bus, taxi, andere bus, taxi, grens over naar Flores, Guatemala. En daar zitten we nu, op naar het volgende avontuur. Ging erg soepel! Al met al heeft Belize ons wel verrast, het heeft een supermooie natuur, qua cultuur is het net alsof je op Sint Eustatius zit, echt een heerlijke Caribische vibe, alleen de prijzen vielen ons wat tegen,anders waren we hier denk ik wel ietsjes langer gebleven. Al met al een schitterende onderbreking vanuit Guatemala. Fotos zullen wel weer gedeeld worden op Facebook, schat ik zo.

Marijke

Geweldig, Vandaag laat ik Britt jullie verslag lezen :)